Dakwah Digital: Publikasi Kegiatan Masjid Memanfaatkan Jejaring Sosial
DOI:
https://doi.org/10.35719/ngarsa.v4i2.517With its various features, social media facilitates organizations, including mosques, in interacting with the community. However, due to insufficient information dissemination, many residents around Al-Hikmah Mosque, Margoasri Karangmalang Sragen, remain unaware of its activities. Despite the mosque administrators being active, lacking information has resulted in low community participation, rendering the activities less than optimal. The digital da'wah training aims to provide an understanding of creating da'wah content via social networks, expanding the reach of religious institutions, and facilitating the publication and documentation of activities at Al-Hikmah Mosque. This community service program was conducted through a seminar followed by mentoring sessions. It fully employed the design thinking method to address the partners' issues by optimizing existing resources. Over four months, the service team engaged with the partners to understand their problems, conduct field observations, narrow down the issues, formulate solutions, and develop and implement the proposed ideas presented during the training. The training on publishing mosque activities using social networks brought significant changes to the community service partner. The partner successfully created an Instagram account to disseminate mosque-related information, expand the reach of da'wah, and document mosque activities. However, further training is needed to ensure consistency and enhance technical skills in managing social networks to support the mosque's da'wah efforts.
Keywords: Digital da'wah, Da'wah content, Social networks, Mosque activities
Abstrak: Media sosial dengan berbagai fiturnya mempermudah organisasi, termasuk masjid, berinteraksi dengan masyarakat. Namun, banyak warga sekitar Masjid Al-Hikmah Margoasri Karangmalang Sragen tidak mengetahui kegiatan masjid akibat kurangnya penyebaran informasi. Meski pengurus masjid aktif, keterbatasan informasi menyebabkan partisipasi masyarakat rendah, sehingga kegiatan belum optimal. Pelatihan dakwah digital bertujuan untuk memberikan pemahaman tentang pembuatan konten dakwah melalui jejaring sosial, perluasan jangkauan dakwah institusi keagamaan, serta memfasilitasi media publikasi informasi dan dokumentasi kegiatan di Masjid Al-Hikmah. Pengabdian ini dilaksa-nakan melalui seminar kemudian pendampingan, di mana secara utuh memakai metode design thinking untuk memecahkan masalah mitra melalui optimalisasi sumber daya yang ada. Selama empat bulan, Tim Pengabdian berkomunikasi dengan mitra untuk memahami permasalahan, observasi lapangan, mengerucutkan masalah, menyusun ide solusi masalah, pengembangan, dan penerapan ide-ide yang dipaparkan dalam materi pelatihan. Pelatihan publikasi kegiatan masjid dengan memanfaatkan jejaring sosial memberikan perubahan mitra PkM. Mitra akhirnya mempunyai akun Instagram untuk mempublikasikan informasi masjid, memperluas jangkauan dakwah, dan media dokumentasi aktivitas masjid. Meskipun begitu, masih diperlukan pelatihan lanjut terkait konsistensi dan kemampuan teknis dalam pengelolaan jejaring sosial yang bertendensi pada upaya dakwah masjid.
Kata kunci: Dakwah digital, Kdakwah, Jejaring sosial, Kegiatan masjid
References
Alhasbi, F., Ramli, Asfar, A., Setyaningsih, R., Ismail, K., Harahap, T. K., Pratikna, R. N. R. N., Rachmawati, F., Agustiningsih, G., Sanjaya, R., Lestari, S., Nurliyani, Oktaviani, D. D., & Rakhman, C. U. (2023). Pengantar Ilmu Komunikasi. In Penerbit Tahta Media (1st ed., Issue SE-Katalog Buku). Tahta Media Group. http://tahtamedia.co.id/index.php/issj/article/view/40
Alhasbi, F., Subando, J., Saimona, N., & Rosidi, A. (2023). Optimalisasi Pengurus Masjid dalam Upaya Memakmurkan Masjid di Kelurahan Jumapolo Karanganyar. Altifani : Jurnal Pengabdian Masyarakat Ushuluddin, Adab, Dan Dakwah, 3(1 SE-Articles), 1–19. https://ejournal.iainkerinci.ac.id/index.php/altifani/article/view/2514
Annur, C. M. (2024). 10 Aplikasi Media Sosial yang Paling Banyak Dipakai Pengguna Internet di Indonesia (Januari 2024). In Databoks. Databoks. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2024/03/01/ini-media-sosial-paling-banyak-digunakan-di-indonesia-awal-2024
Azman, Z. (2021). Dakwah bagi Generasi Milenial melalui Media Sosial. Jurnal Khabar: Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 3(2), 197–209. https://doi.org/10.37092/khabar.v3i2.350
Burham, M. (2023). Bentuk Kajian Dakwah Digital di Indonesia: Systematic Literature Review. Qawwam: The Leader’s Writing, 4(2), 115–128. https://doi.org/10.32939/qawwam.v4i2.298
Efendi, E., Fatimah, A., & Sipahutar, I. M. (2023). Peran Sistem Informasi Terhadap Pengembangan Dakwah islam. Jurnal Pendidikan Dan Konseling, 5(2), 3230–3238. https://doi.org/10.31004/jpdk.v5i2.13879
Eriksson, Y. (2022). Different Perspectives in Design Thinking Editor. CRC Press.
Estuningtyas, R. D. (2021). Strategi Komunikasi dan Dakwah Pada Kalangan Milenial di Era Modernisasi. Muttaqien; Indonesian Journal of Multidiciplinary Islamic Studies, 2(01), 75–86. https://doi.org/10.52593/mtq.02.1.05
Fadhli, M., & Fadlilah, M. (2017). Pelatihan Pemanfaatan Media Sosial dan Blog sebagai Sarana Publikasi Bustanul Athfal Kabupaten Ponorogo. Adimas : Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 18. https://doi.org/10.24269/adi.v1i2.611
Fairozi, A., & Anggraini, S. A. (2020). Digitalisasi Dakwah ; Upaya Meningkatkan Daya Saing Islam Ramah di Era Pandemi Digitizing Da ’ wah ; Efforts to Increase the Competitiveness of Cordial Islam in the Pandemic Era. Jurnal Bimas Islam, 13(2), 307–344. https://doi.org/10.37302/jbi.v13i2.265
Faraba, K. S. A., Gunawan, H., & Alhasbi, F. (2024). Literasi Istilah Politik pada Kegiatan Peningkatan Keterampilan Tugas Satlinmas dalam Pemilu 2024 di Desa Wadunggetas. Jurnal ETAM, 4(3), 1–8. https://ejurnal.polnes.ac.id/index.php/ETAM/article/view/745
Hazieq, M. N., Hamro, W., & Hafiz, A. (2024). Inovasi Layanan Manajemen Haji dan Umroh: Memanfaatkan Media Sosial untuk Edukasi dan Informasi Jamaah. Bridge : Jurnal Publikasi Sistem Informasi Dan Telekomunikasi, 2(3), 153–158. https://doi.org/10.62951/bridge.v2i3.133
Hotmian, I. (2024). Pemanfaatan Media Sosial sebagai Media Dakwah. Qawwam: The Leader’s Writing, 5(1), 7–12. https://doi.org/10.32939/qawwam.v5i1.331
Ilhamuddin, M. F., Rifqi, A. R., Setianingrum, V. M., & Najlah, N. N. (2022). Pelatihan Pengelolaan Media Sosial sebagai Media Humas Pondok Pesantren Al-Falah Ploso Mojo Kediri. Transformasi Dan Inovasi : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(2), 89–93. https://doi.org/10.26740/jpm.v1n2.p89-93
Juanita, J., & Supriyatno, E. (2021). Pelatihan Desain Grafis sebagai Media dalam Kemudahan Penyampaian Syiar Islam. Dharma Bhakti Ekuitas, 6(1), 589–593. https://doi.org/10.52250/p3m.v6i1.402
Labib, M. A. D. I. (2023). Konsep Dakwah Digital Melalui Platform Sosial Media (Studi Analisis Feed Istagram pada Akun @Thesunnah_Path). Al Munir: Jurnal Komunikasi Dan Penyiaran Islam, 14(1), 29–38.
Lestari, N. (2024). Optimalisasi Dakwah di Era Modern melalui Media Sosial. Qawwam: The Leader’s Writing, 5(1), 35–42. https://doi.org/10.32939/qawwam.v5i1.334
Maulana, M. A., & Marlina, L. (2024). Metode Dakwah Modern Berbasis Teknologi dalam Upaya Memakmurkan Masjid di Era Digital. Da’wah Insight, 1(1), 44–56.
Müller-roterberg, C. (2018). Handbook of Design Thinking. Amazon Digital Services LLC - KDP Print US.
Muvid, M. B. (2023). Model Dakwah Berbasis Humanis di Era Digital: Upaya Transformasi Nilai-nilai Islam Rahmatan Lil Alamin. Jurnal Mediakita, 7(1), 1–14. https://doi.org/10.30762/mediakita.v7i1.952
Nurfatmawati, A. (2020). Strategi Komunikasi Takmir Dalam Memakmurkan Masjid Jogokariyan Yogyakarta. Jurnal Dakwah Risalah, 31(1), 21. https://doi.org/10.24014/jdr.v31i1.9838
Rahman, T., & Aziz, Z. (2022). The improvement of digital media management of Khoirul Ummi Mosque, Tamantirto, Kasihan, Bantul. Community Empowerment, 7(8), 1330–1337. https://doi.org/10.31603/ce.7063
Rasyid, H. A. N., & Rahmawati, D. E. (2022). Media Sosial sebagai Media Dakwah Alternatif di Masa Pandemi Covid-19. Prosiding Seminar Nasional Program Pengabdian Masyarakat, 2249–2254. https://doi.org/10.18196/ppm.46.836
Rif’at, M., Ilham, Bayani, & Asfahani. (2023). Digital Transformation in Islamic Da’wah: Uncovering the Dynamics of 21st Century Communication. JIMPS: Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pendidikan Sejarah, 8(3), 2933–2941. https://doi.org/10.24815/jimps.v8i3.26243 Digital
Rofiq, A., & Sholihah, A. (2024). Strategi Penyampaian Pesan Dakwah pada Media Sosial: Studi Analisis Strategi Dakwah Husein Basyaiban di Aku TikTok @KADAMSIDIK00. AN-NASHIHA Journal of Broadcasting and Islamic Communication Studies, 4(1), 18–28. https://doi.org/10.55352/an-nashiha.v4i1.845
Sai’dah, Z., Khusnul Khitam, A., & Mulyani Majid, S. (2022). Pelatihan Dakwah Digital Bagi Para Da’i Muda Di Komunitas Jamuspa Yogyakarta. ABDINE: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 37–45. https://doi.org/10.52072/abdine.v2i1.242
Slice. (2024). Tren Pengguna Media sosial dan Digital Marketing Indonesia. Slice. https://www.blog.slice.id/blog/tren-pengguna-media-sosial-dan-digital-marketing-indonesia-2024
Wibowo, A. (2019). Penggunaan Media Sosial sebagai Trend Media Dakwah Pendidikan Islam di Era Digital. Jurnal Islam Nusantara, 03(02), 339–356. https://doi.org/10.33852/jurnalin.v3i2.141
Wibowo, A. (2020). Digitalisasi Dakwah di Media Sosial berbasis Desain Komunikasi Visual. Jurnal Bimbingan Penyuluhan Islam, 02(02), 179–198. https://doi.org/10.32332/jbpi.v2i2.2497
Widartik, S., Fitri, A. A., & Suryandari, M. (2022). Implementasi Manajemen Masjid Dalam Memakmurkan Masjid Al-Huda Sukajati Haurgeulis. SALAM: Jurnal Sosial dan Budaya Syar-I, 9(3), 783–800. https://doi.org/10.15408/sjsbs.v9i3.26220
Yunita, M. (2024). Transformasi Konten Media Sosial sebagai Strategi Komunikasi Pemasaran dalam Bingkai Dakwah. Jurnal Syiar-Syiar, 4(1), 58–69. https://doi.org/10.36490/syiar.v4i1.1232
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Faruq Alhasbi, Karina Sofiananda Armaza Faraba, Arif Effendi, Bagas Imam Utomo, Farchan Bachtiar, Ummi Nur Azizah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.